07 February 2015

Tidak wajar desak letak jawatan Menteri


KENYATAAN MEDIA ABATA

Mahasiswa terima penjelasan Kerajaan tentang penurunan harga barang sebagai bukan isu Rasis, ianya isu rakyat secara bersama. 

1) Mahasiswa memang secara idealisnya bersifat kritis. Mereka ada kecenderungan dan berhak untuk mengkritik kenyataan mana-mana pihak termasuk Menteri atau pihak pembangkang. 

2) Namun mahasiswa sewajarnya bertindak sesuai dengan ciri ciri kemahasiswaan yang berteraskan ilmu, fakta, analisa dan etika. Jika gugur salah satu prinsip-prinsip di atas,maka "title" mahasiswa akan sia-sia sahaja.

3) Dalam mengkritik dan memberi pandangan, mahasiswa perlu peka tentang gambaran sebenar ekonomi dan situasi global. Jangan terlalu gopoh mengkritik hanya kerana berbeza ideologi politik. Kaedah dalam fiqh menyebut : "hukum terhadap sesuatu terhasil dari gambaran yang menyeluruh"

4) Kritikan juga tidak boleh bersifat selektif dan terlalu berat sebelah. Tonjolkan kematangan mahasiswa melalui suara yang wajar, holistik dan bernas. InsyaAllah pihak kerajaan sentiasa menerima cadangan dan pandangan positif mahasiswa yang berfakta serta dikemukakan dengan penuh etika bukan dengan emosi dan prejudis.

5) Gesaan kumpulan NGO mahasiswa yang menggesa menteri meletak jawatan adalah sesuatu yang tidak wajar dan tidak matang. Ini kerana menteri yang berkenaan YB Dato' Sri Ismail Sabri Yaakob telah mengemukakan penjelasannya sejajar dengan penjelasan kabinet oleh YAB Perdana Menteri. Pendirian kerajaan juga telah dinyatakan. Oleh yang demikian isu ini telah selesai dan tidak berbangkit lagi. 

6) Kita sangat mengalukan suara anak muda malah mahasiswa. Namun suara itu biarlah dilakukan secara matang dan menerima intipati penjelasan sebelum ini. Malah mahasiswa tidak perlu dipengaruhi oleh NGO atau agen luar yang berkepentingan. Tuntutan bersifat populis, melulu dan gopoh gapah adalah sesuatu yang tidak wajar.

7) Ada lebih baik sekiranya mahasiswa atau NGO anak muda mengambil jalan bertemu dengan pihak berkaitan dari mengadakan demo bagi tujuan bersifat "populis". Kerajaan misalnya melalui YB Datuk Ahmad Maslan, Timbalan Menteri Kewangan pernah menerima kertas cadangan terus dari Che ’Gubard Pengasas Solidariti Anak Muda Malaysia (SAMM) mengenai bajet 2015. 

8) Terbaru kerajaan melalui Menteri Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan Kepenggunaan, YB Dato' Sri Hasan bin Malek yang menerima memorandum dari Mohd Ar Rahman Husin, Pengerusi Biro Kepenggunaan, Alam Sekitar dan Kualiti Hidup Pemuda UMNO mengatasi masalah harga barang. Sikap-sikap ini wajar dicontohi dan kita percaya kerajaan akan menerima segala pandangan yang baik dari pelbagai NGO, parti, mahasiswa dan anak muda. 

9) Kami mendapat maklum balas dari mahasiswa IPTA lain bahawa mereka menerima dan memahami penjelasan yang diberikan oleh kerajaan berhubung isu penurunan harga barang bukanlah isu rasis sebagaimana dinyatakan oleh YAB Perdana Menteri. Adalah lebih baik mahasiswa utamakan isu-isu kebajikan dan fokus kepada peningkatan pencapaian akademik pelajar.

10) Kami juga mengajak seluruh rakyat Malaysia agar memulaukan peniaga-peniaga yang tamak tidak mahu menurunkan harga barang. Kita rakyat Malaysia berbilang kaum harus bersatu padu sebagai pengguna yang bijak. Dalam masa yang sama majoriti peniaga, khususnya kaum Cina perlulah bekerjasama dengan mahasiswa dan pengguna bagi memastikan kepentingan rakyat terbela. 

11) Kita juga menggesa KPDNKK sebagai kementerian bertanggungjawab mencari solusi terbaik kepada isu harga barang sekarang. Sinergi antara pengguna, peniaga, pemborong dan Kementerian harus dimanfaatkan agar harga barang yang saksama untuk rakyat dapat direalisasikan. 

12) Buat anak muda mahasiswa, bersama samalah menjadi agen perubah dan "check and balance" dalam masyarakat agar mereka yang perlu dibela akan terbela sementara peniaga/pemborong yang tamak mendapat pengadilan setimpal. 


Azrinizam Ibrahim
Presiden
Pertubuhan Aktivis Belia Tanah Air ( ABATA)

1 comment:

  1. Saya ingin berbagi cerita kepada anda bahwa saya ini IBU PUSPITA seorang TKI dari malaysia dan secara tidak sengaja saya buka internet dan saya melihat komentar ibu hayati yg dari honkong tentan MBAH KABOIREN yg telah membantu dia menjadi sukses dan akhirnya juga saya mencoba menghubungi beliau dan alhamdulillah beliau mau membantu saya untuk memberikan nomor toto 6D dan alhamdulillah itu betul-betul terbukti tembus,kini saya sangat berterimakasih banyak kepada MBAH KABOIREN dan jika anda ingin seperti saya silahkan hubungi MBAH KABOIREN di 085-260-482-111,saya juga tidak lupa mengucap syukur kepada ALLAH karna melalui MBAH KABOIREN saya juga sudah bisa sesukses ini dan jangan mudah percaya kepada MBAH yg lain selain MBAH KABOIREN karna saya juga pernah mengalami yg namanya dibohongin sama para normal yg lain,ini bukan rekayasa dari saya melainkan ini kisah nyata dari seorang TKI....Untuk yg punya rum erimakasih atas tumpangannya. KLIK _ GHOB _ 2D 3D _ 4D _ 6D _ DISINI












    Saya ingin berbagi cerita kepada anda bahwa saya ini IBU PUSPITA seorang TKI dari malaysia dan secara tidak sengaja saya buka internet dan saya melihat komentar ibu hayati yg dari honkong tentan MBAH KABOIREN yg telah membantu dia menjadi sukses dan akhirnya juga saya mencoba menghubungi beliau dan alhamdulillah beliau mau membantu saya untuk memberikan nomor toto 6D dan alhamdulillah itu betul-betul terbukti tembus,kini saya sangat berterimakasih banyak kepada MBAH KABOIREN dan jika anda ingin seperti saya silahkan hubungi MBAH KABOIREN di 085-260-482-111,saya juga tidak lupa mengucap syukur kepada ALLAH karna melalui MBAH KABOIREN saya juga sudah bisa sesukses ini dan jangan mudah percaya kepada MBAH yg lain selain MBAH KABOIREN karna saya juga pernah mengalami yg namanya dibohongin sama para normal yg lain,ini bukan rekayasa dari saya melainkan ini kisah nyata dari seorang TKI....Untuk yg punya rum erimakasih atas tumpangannya. KLIK _ GHOB _ 2D 3D _ 4D _ 6D _ DISINI

    ReplyDelete