20 February 2015

Mahasiswa Pro PAS UKM tidak terima keputusan mahkamah? tapi mahu DEBAT terbuka


Setuju dengan Zulfiqar Mustapa, Ketua Aktivis Patriotisme ABATA (mantan Presiden MPP UPNM 2013/14). Elok nasihatkan Majlis Peguam dan Para Peguam Pembangkang tu. PMUKM sibuk nak bagi tempat untuk debat. Bagi nasihat tak mahu


Mahasiswa Pro PAS UKM tidak terima keputusan mahkamah? tapi mahu DEBAT terbuka

Bukanlah sesuatu yang asing bagi PMUKM untuk menyambut idea dan kenyataan yang dikeluarkan Ahli Parlimen PAS Mohamed Hanipa Maidin inginkan debat kes Anwar Ibrahim dijalankan di universiti awam dan disiarkan langsung di RTM atau TV3 supaya rakyat mendapat maklumat tentangnya. Umum juga mengetahui barisan PMUKM dipimpin oleh kelompok GM yang telah diketahui mentornya sejak sekian lama.

Tumpang Hanifa 

Kata Presidennya dalam The Malaysian Insider media spin pembangkang “Sekiranya Anwar didapati bersalah dengan fakta dan hujah yang kukuh mahasiswa ada hak untuk menilainya secara adil. Mahasiswa mahu rakyat negara ini mendapat maklumat secara langsung daripada panel supaya tidak berlaku putar belit fakta di kemudian hari”.

Hujah apa lagi hendak. Mahkamah tertinggi dalam negara sudah memutuskan bersalah.

Pertama:  Cadangan untuk Tan Sri Shafee untuk berdebat dengan Majlis Peguam atau peguam pembangkang seperti Hanifa MP PAS Sepang mengenai kes Anwar adalah sesuatu yang mengelirukan dan  "janggal".  Sebab isu ini sudah dibicarakan dalam 3 mahkamah (Mahkamah Tinggi, Mahkamah Rayuan & Mahkamah Fed) di hadapan Hakim 9 terkenal dengan Anwar diwakili oleh tidak kurang dari 20 peguam dalam jumlah, dalam tempoh hampir 7 tahun dan keputusan adalah 8-1 terhadap Anwar. Dan yang seorang Hakim Mahkamah Tinggi yang memutuskan memihak kepada Anwar berbuat demikian pada teknikal, tetapi masih percaya kepada Saiful. Malah 115 kali penangguhan. Jadi tidak ada soalan mengenai perbahasan lagi.  Janganlah ketika menang kes, sistem kehakiman disanjung dan ketika kalah sistem kehakiman dibobrokkan.



Jadi mengadakan debat terbuka di UKM itu adalah sesuatu yang bersifat populis sahaja untuk menumpang isu yang sedang hangat sekarang. Kerana kuasa membenarkan penggunaan kemudahan IPT itu bukan pada kuasa Presiden MPP tetapi Naib Canselor.


Kedua: Sepatutnya PMUKM menggesa Majlis Peguam dan peguam pembangkang menghormati keputusan mahkamah.  Bagaimana rakyat hendak menghormati undang-undang jika Majlis Peguam yang menegakkan undang-undang sangat "bias" dan kelihatan berpihak kepada seorang individu? Mereka perlu mengambil pendirian tanpa rasa takut atau pilih kasih, dan kelihatan seperti memihak kepada Anwar dan menari ikut rentak parti pembangkang. Peguam dalam Majlis Peguam perlu menghormati diri mereka sendiri dalam menegakkan undang-undang.

Ketiga: Jika pun Tan Sri Shafee cuba menjelaskan kepada rakyat melalui dialog atau jelajah beliau itu adalah atas kepasiti beliau untuk menjelaskan keadaan. Sesiapa juga boleh menggunakan platform sedia ada untuk menjemput Tan Sri Shafee.  Lagipun tidak sedikit juga pihak sebelah sana menyerangnya secara peribadi.  Kes telah selesai terpulanglah masing-masing untuk mengambil pendekatan cara menjelaskan. Tapi bukan DEBAT pada sesuatu yang telah diputuskan oleh mahkamah. Dalam hal ini adalah tidak wajar Kementerian
Komunikasi dan Multimedia untuk menyediakan platform untuk Debat terbuka siaran RTM dan TV3. Apa yang ada sekarang sudah memadai.
 
memetik kata- kata Dr Fathul Bari Mat Jahya

Tegasnya, mahkamah terakhir adalah di akhirat kelak. Apa yang Allah putuskan itu adalah yang paling tepat. Di dunia juga kita ada mahkamah dan tidak bererti manusia tidak berhak dihukum. Apabila mahkamah dunia berautoriti memutuskan sesebuah keputusan, rakyat harus redha untuk menerima.

“Jika Anwar dizalimi, Allah akan angkatkan beliau di akhirat kelak dan jika memang beliau bersalah, moga-moga Allah ringankan beban beliau kerana sudah menjalani hukuman dunia. Berhentilah bercerita mengenai kebaiban orang,” 

Terimalah keputusan mahkamah. selebihnya serahlah pada ketentuan ilahi di mahkamah Allah nanti.


1 comment:

  1. Saya ingin berbagi cerita kepada anda bahwa saya ini IBU PUSPITA seorang TKI dari malaysia dan secara tidak sengaja saya buka internet dan saya melihat komentar ibu hayati yg dari honkong tentan MBAH KABOIREN yg telah membantu dia menjadi sukses dan akhirnya juga saya mencoba menghubungi beliau dan alhamdulillah beliau mau membantu saya untuk memberikan nomor toto 6D dan alhamdulillah itu betul-betul terbukti tembus,kini saya sangat berterimakasih banyak kepada MBAH KABOIREN dan jika anda ingin seperti saya silahkan hubungi MBAH KABOIREN di 085-260-482-111,saya juga tidak lupa mengucap syukur kepada ALLAH karna melalui MBAH KABOIREN saya juga sudah bisa sesukses ini dan jangan mudah percaya kepada MBAH yg lain selain MBAH KABOIREN karna saya juga pernah mengalami yg namanya dibohongin sama para normal yg lain,ini bukan rekayasa dari saya melainkan ini kisah nyata dari seorang TKI....Untuk yg punya rum erimakasih atas tumpangannya. KLIK _ GHOB _ 2D 3D _ 4D _ 6D _ DISINI












    Saya ingin berbagi cerita kepada anda bahwa saya ini IBU PUSPITA seorang TKI dari malaysia dan secara tidak sengaja saya buka internet dan saya melihat komentar ibu hayati yg dari honkong tentan MBAH KABOIREN yg telah membantu dia menjadi sukses dan akhirnya juga saya mencoba menghubungi beliau dan alhamdulillah beliau mau membantu saya untuk memberikan nomor toto 6D dan alhamdulillah itu betul-betul terbukti tembus,kini saya sangat berterimakasih banyak kepada MBAH KABOIREN dan jika anda ingin seperti saya silahkan hubungi MBAH KABOIREN di 085-260-482-111,saya juga tidak lupa mengucap syukur kepada ALLAH karna melalui MBAH KABOIREN saya juga sudah bisa sesukses ini dan jangan mudah percaya kepada MBAH yg lain selain MBAH KABOIREN karna saya juga pernah mengalami yg namanya dibohongin sama para normal yg lain,ini bukan rekayasa dari saya melainkan ini kisah nyata dari seorang TKI....Untuk yg punya rum erimakasih atas tumpangannya. KLIK _ GHOB _ 2D 3D _ 4D _ 6D _ DISINI

    ReplyDelete