28 November 2011

PRU: Anwar mahu bersihkan PKR dari pengkhianat

Mesej  Anwar.

1)  Ketua umum PKR, Datuk Seri Anwar Ibrahim dalam Kongres PKR di Johor memberi amaran kepada "pengkhianat" dalam parti yang perlu dibersihkan menjelang pilihan raya umum akan datang. "Dari awal saya kata kita akan saksikan pengkhianatan. Setiap pilihan raya kecil (ada wakil rakyat PKR) lompat. Dekat pilihan raya umum lagilah, harga kian naik,"

2) "Kalau khianat, terajang awal-awal. Jangan tolak ansur dengan pengkhianat. Kekuatan Umno hanya beli orang sebab dia ada wang. Wang apa? Wang rasuah. Kalau (semangat) kuat tak ada apa yang dapat patahkan kita.



3) Saya beri ingatan, setuju dengan lontaran setiausaha agung, jangan andaikan kerana mahu ke Putrajaya kita sanggup bertolak ansur di kalangan jentera," katanya lagi. Malah, beliau turut memberi amaran untuk tidak memberi peluang lagi kepada "orang yang tak layak" dan yang tidak menjalankan tugas sebagai wakil rakyat.

Kecewa

Setiausaha agung Saifuddin Nasution dalam ucapannya dengan berang menempelak wakil rakyat tertentu parti itu yang tidak dapat menghadirkan diri ke program berkenaan. "Saya kecil hati sebab ada wakil rakyat yang tak dapat datang. Kita tak boleh jadi wakil rakyat, ahli parlimen atau apa sekalipun tanpa platform parti. "Ada 365 hari setahun, bloklah tiga hari untuk kongres. Apa alasan tak dapat datang? Tak ada duit?

Ulasan

1) Anwar kecewa dengan kesilapan lalu. strategi 16 September ke Putrajaya telah gagal. misinya membeli calon BN dan yang lain-lain akhirnya tidak berjaya. Tentulah dalam PRU13 misi dan niat yang sama dipasang. Marilah kita tengok sama ada Anwar mampu melakukannya semula. 222 Kerusi pilihan raya 139 adalah milik BN. Sama ada jumlah ini akan berkurang atau akan bertambah kita tengok sama-sama.

2). Layakkan Anwar berbicara mengenai Rasuah? ......Cakap tak serupa bikin, bikin tak serupa cakap. Tengoklah Anwar sendiri.

3) Bagi Saifuddin, biasalah kalau dah berkuasa dan baru merasa jadi wakil rakyat atau Exco rasa sibuk dan tak sempat datang program parti tetap berlaku. Entah-entah mungkin mereka ada deal business kot. Ia lah apalah sangat dengan parti PKR. Asyik mimpi kan..

24 November 2011

Seksyen 15 AUKU Dipinda

Seksyen 15, Akta Universiti dan Kolej Universiti akan dipinda bagi membolehkan pelajar berusia 21 tahun ke atas menganggotai parti-parti politik.

Pengumuman itu dibuat oleh Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak di Dewan Rakyat, hari ini.

"Ini bagi membolehkan pelajar mengambil bahagian dalam aktiviti politik dan menjadi ahli,” kata Najib semasa membentangkan usul bagi menarik balik tiga perisytiharan darurat yang berusia lebih 40 tahun, pagi ini.

Namun tegasnya, kebenaran itu hanya terhad kepada mereka yang berumur 21 tahun dan ke atas sahaja.

Pada 31 Oktober lalu, Mahkamah Rayuan memutuskan Seksyen 15(5)(a) AUKU yang melarang pelajar menyatakan sokongan dan simpati atau bangkangan kepada mana-mana parti politik dalam dan luar negara, adalah tidak sah dan bercanggah dengan Perlembagaan Persekutuan.

Dalam keputusan majoriti 2-1, panel tiga hakim itu memutuskan seksyen tersebut tidak munasabah dan melanggar kebebasan bersuara.

Bagaimanapun pada ucapannya, Najib berkata kerajaan akan membuat rayuan berhubung penghakiman Mahkamah Rayuan itu.

Katanya, ini adalah perlu kerana pelbagai implikasi berkaitan undang-undang. Larangan pelajar terbabit dalam politik diperkenalkan oleh Menteri Pelajaran ketika itu, Datuk Seri Dr Mahathir Mohamad pada 1971 berikutan demonstrasi pelajar di Baling, Kedah.


Ulasan:
1)  Perjuangan siapa yang nampaknya berjaya? mungkin ada yang berasa lega dan juga berasa bangga. sebagaimana gembiranya kumpulan tertentu apabila ISA di mansuhkan. mendabik dadalah beberapa NGO bahawa perjuangan mereka telah berhasil. benarkah begitu? dalam kes AUKU apakah juga begitu?

2)  Mahasiswa 21 tahun boleh terlibat dan menggotai parti. ada baiknya juga kerana pertama adalah bertepatan dengan perlembagaan negara supaya 21 tahun mengundi dalam pilihan raya. Kedua   yang berumar 21 tahun segeralah mendaftar mengundi dalam pilihan raya. kadang-kadang yang kurang 21 tahun inilah yang lebih sudu dari kuah. Mengundi pun belum tapi bercerita mengenai politik mengalahkan orang yang berkelayakan mengundi atau menjaid calon pilihan raya. Kadang-kadang yang umur 21 tahun pun dah layak mengundi tapi belum lagi mengundi menunaikan haknya.

3) Bagi rayuan kerajaan mengenai keputusan UKM4 itu adalah betul kerana ia melibatkan implikasi undang-undang mengenainya.

Cuma janganlah ada yang salah faham membuta tuli. semua akta yang diwujudkan di Parlimen ia bukanlah mansuh dengan pengumuman sahaja. Jika ia diwujudkan di Dewan Rakyat maka dari situ juga ia akan digugurkan. Selagi mana ia tidak di gubal lagi bermakna segala akta masih terpakai lagi. Macam ISA lah...

21 November 2011

LGBT harus berubah

elok di baca

Ajaklah LGBT berubah. Jangan disokong seolah-olah hak mereka perlu ditunaikan.

19 November 2011

Bantuan 100 menunjukkan kesannya!

Pembangkang Jangan Marah
Bantuan RM100 untuk pelajar sekolah nampaknya sudah menunjukkan kesannya. Bantuan suri rumah yang belum disalurkan juga dijangka bakal mengundang kririkan yang hebat. Ini sudah dijangka.

Pemimpin pembangkang berpendapat, tindakan itu sekali gus menunjukkan kerajaan tidak jujur menyalurkan bantuan dengan cuba mendapatkan political mileage atau pulangan politik. " ini menunjukkan bahawa duit tersebut bukan sangat bertujuan untuk membantu murid atau keluarga, tetapi lebih kepada kepentingan politik, (tunjukkan) yang beri itu Umno atau BN," kata Naib Presiden PAS Datuk Mahfuz Omar."

ULASAN

1.  Kerajaan BN yang memerintah mestilah akan menunjukkan sesuatu yang mereka sampaikan kepada rakyat. selama ini banyak yang Kerajaan BN beri diambil kesempatan oleh wakil rakyat pembangkang. kadang-kadang bantuan JKM di tempat kerajaan Negeri penguasaan Pembangkang selalu saja diambil kesempatan seolah-olah mereka yang beri. Pada hal tugas mereka mengumpul senarai dan diajukan sahaja kepada kerajaan. biladah lulus maka dia kata Kerajaan Pakatan yang beri. Banyak lagi  benda-benda lain seperti projek BN disesuatu tempat yang kadang-kadang di dakwa wakil rakyat pakatan yang minta. Padahal itu projek kerajaan BN.

2.   Kemana bajet PKR hari tu? jika hebat sangat salur sahajalah kepada suri rumah, pelajar sekolah DLL kalau dah banyak duit sangat. Bagi saya apa yang BN sekarang buat adalah betul. anda memberi anda mesti menunjukkan kepada rakyat apa yang anda beri. Jangan pedulilah sangat apa yang Mahfuz atau pemimpin pembangkang kata. sekarang sudah tiba masanya UMNO atau BN salurkan terus kepada rakyat. tunjukkan kepada rakyat bahawa anda yang memerinta dan memberinya.

3.    Percayalah Kerajaan Pakatan jauh lebih teruk kalau mereka berkuasa. Baru sahaja berkuasa semua hal rakyat, nak projek atau sebagainya mesti mendapat sokongan wakil rakyat mereka dahulu. sehinggakan rakyat yang nak memiliki rumah PPR di kawasan mereka pun, mereka minta pemohon mendapat sokongan wakil rakyat mereka dahulu. banyaklah perkara-perkara yang penulis terima daripada rakyat.

09 November 2011

Human Rights Watch New York Bidas Malaysia!


Kumpulan Human Rights Watch yang berpangkalan di New York dalam sepucuk surat kepada Datuk Seri Najib Abdul Razak mahu Perdana Menteri Malaysia mengambil langkah-langkah melindungi semua rakyat daripada sebarang bentuk diskriminasi

Boris Dittrich - Tengok mukanya...memang ada gaya macam stail seseorang...macam kawan Elton John juga.
Kata Pengarah Advokasi lesbian, gay, biseksual, dan transgender (LGBT) di Human Rights Watch, Boris Dittrich, pengharaman Seksualiti Merdeka terang-terangan bercanggah dengan konsep 1Malaysia Najib untuk menggalakkan perpaduan dalam kepelbagaian kaum di Malaysia.Dalam suratnya itu, Dittrich berkata diskriminasi dan agenda homophobic berterusan dalam kerajaan.

Komen:

1) Apa kaitan pula Human Rights Watch ni dengan konsep 1Malaysia yang Perdana Menteri laungkan? dah tersilap kefahaman ni....Berbilang bangsa dan kaum bukan bermaksud penerimaan golongan LGBT ni di negara ini. Alangkah jijiknya mengiktiraf golongan yang kecelaruan akal dan nafsu ini.

2.) Siapa pula Advokasi lesbian, gay, biseksual, dan transgender (LGBT) di Malysia? tak kan yang mengaku ke depan atau orang yang menamakan "orang macam kita".

Anwar: Hudud tak ada tempat dalam dasar Pakatan !!


1.) Apa kata PAS...Datuk Seri Anwar Ibrahim memberi jaminan kepada masyarakat Cina bahawa undang-undang kontroversi itu tidak ada tempat sama ada dalam konsensus atau dasar Pakatan Rakyat. Semasa berdialog dengan lebih 200 pemimpin masyarakat daripada kira-kira 65 persatuan dan dewan perniagaan Cina di Subang Jaya malam tadi, ketua pembangkang itu berjanji untuk menyampaikan kebimbangan masyarakat berkenaan mengenai perkara itu kepada parti PAS.

2) Katanya, apabila orang bertanya tentang pendiriannya mengenai undang-undang hudud, beliau memberitahu mereka bahawa pendirian PKR dan Pakatan Rakyat adalah untuk menyokong perlembagaan.


3) "Tetapi apabila orang bertanya pendirian peribadi saya sebagai seorang Muslim, ini adalah satu soalan 'tricky'. Jika anda menjawab 'tidak', maka anda mati. Tetapi jika anda menjawab 'ya', maka tajuk berita New Straits Times esok akan menjadi 'Anwar sokong undang-undang hudud'," katanya.

4.) Sebagai seorang Muslim, ahli parlimen Permatang Pauh itu berkata, beliau mesti menerima Al-Quran yang memperuntukkan undang-undang hudud. Tetapi pelaksanaan dan konsensus Pakatan mengenainya adalah isu yang berasingan.

Ulasan:

1)  Anwar ni memang pandai bertukar kulit. Bercakap mengikut keadaan.Tengok Audien Melayu, Cina, India atau kaum lain. Inilah pemimpin yang sebenarnya pandai putar belit untuk merai sokongan.Apa yang hairan sangat dengan Anwar nak cakap "YA" atau " TIDAK" dah biasapun dia lakukankan.
2.) Lepas ni masa jumpa Audien Melayu pula..."mungkin dia akan cakap Hudud akan terus dilaksanakan. Islam. Apap nak buat

ORANG MACAM KITA

KOD ORANG MACAM KITA?

Menarik membaca pendedahan AIDC dan blog Unspinners

Pendedahan AIDCclub [klik di sini] yang mendedahkan nama-nama wakil LGBT Malaysia hadir ke Festival Filem Q (Festivel Filem Gay) di Jakarta, Amir Muhammad penerbit syarikat Matahari dan pengarah filem independent di Malaysia telah menghantar twitter kepada Anwar pada 1 Oktober 2010.
Komen:

1) Anda ..Kenal Orang Macam Kita? (OMK)?....atau LGBT?  Siapa Siapa Siapa? Lagi dan Lagi

2.) Apakah gerakan liberal yang  memilih memberi pengiktirafan kepada golongan ini sebagai jalan penyelesaian, sedangkan sebagai sebuah negara Islam dan dihuni majoriti orang Islam, penyelesaian yang dipilih itu tidak boleh diterima sama sekali. Demokrasi?


3.) Sebagai perbandingan, ada banyak kes zina, dadah dan sebagainya berlaku di dalam masyarakat kita sekarang, adakah jalan penyelesaian terbaik ialah memilih untuk memberi pengiktirafan kepada golongan ini?

08 November 2011

Anwar sokong hak penganjuran Seksualiti Merdeka 2011

Akhirnya.....Diperjelaskan!!


http://www.sinarharian.com.my/politik/anwar-sokong-hak-penganjuran-seksualiti-merdeka-2011-1.4488

Ketua Pembangkang, Datuk Seri Anwar Ibrahim mempertahankan hak penganjur dan penyokong festival Seksualiti Merdeka 2011 kerana menyifatkannya sebagai medan perbincangan dan pertemuan bagi golongan lesbian, gay, biseksual, dan transeksual (LGBT).

Ulasan.

1.) Disyorkan tampillah ke depan para LGBT ini di media atau ke Parlimen menyokong Anwar Ibrahim dengan kenyataannya. Para pembaca pun nak tengok juga wajah-wajah para LGBT.Barulah kita kenal siapa mereka. mungkin satu darinya yang mereka mahu ialah hak muka dikenali sebagai Lesbian, gay, biseksual, dan transeksual. Selepas ini boleh minta siaran langsung TV3 atau Astro untuk rancangan live bicara tokoh LGBT.

07 November 2011

Protes halang PRU-13 jika reformasi tak dilaksana?

Malaysiakini menyiarkan.

"Beberapa pertubuhan bukan kerajaan (NGO) berikrar mengambil pelbagai langkah sewajarnya untuk menghalang pilihan raya umum ke-13 daripada diadakan sebelum proses pembaharuan sistem pilihan raya di negara ini dilaksanakan.

“Maka tidak menolak kemungkinan kali ini rakyat turun bukan sahaja untuk melakukan protes tapi benar-benar untuk menukar regim yang sekian lama gagal menjamin hak rakyat untuk mendapatkan proses demokrasi pilihan raya yang bersih dan adil.

“Kita tidak boleh menolak kemungkinan rakyat akan bangkit untuk memastikan regim turun agar proses pilihan raya yang adil dan bersih boleh mengambil tempat dan negara ini boleh diselamatkan,” kata pengerusi Solidariti Anak Muda Malaysia (SAMM) Badrul Hisham Shaharin (kiri) dalam satu kenyatan media.


Menurutnya, yang lebih dikenali sebagai Chegubard, pilihan raya di negara ini hanya boleh diadakan selepas proses penambah-baikan dijalankan sekiranya kerajaan BN tidak mahu berdepan dengan kuasa rakyat.

Komen:
 
1) Saya telah lama mengetahui apa yang dinamakan Solidariti Mahasiswa Malaysia (SMM) sejak dulu kerja mereka ni adalah bersama dengan pembangkang. Kalau demontrasi menyokong Aziz Bari, pilihanraya, Bersih, AUKU atau apa sahajalah yang berkaitan dengan pembangkang pasti mereka dakan ada bersama. Mereka bercakap mengenai Neutral dan juga cengkaman parti tetapi mereka sendiri sebenarnya sudah dicengkam dan diperalatkan. Tengoklah semasa demo menentang Seksualiti Merdeka anjuran kumpulan Lesbian, Gay, Biseksual dan Transgender (LGBT) tiadalah pula kemunculan nama mamat SMM ni.
 
2) Siapa NGO ini? hebat sangat sehingga nak mengugut Kerajaan? SMM nak menghalang pilihan raya? entah-entah mengundi pun belum. Apa nak susah-susah kalau nak pilihan raya datang saja mengundi. pilih kerajaan yang mana disukai. rasa nak tukar maka tukarlah...buat apa nak ugut orang. itu hanya menunjukkan kebodohan diri dan menggambarkan keadaaan terdesak saja. Tentulah keputusan PR tidak bodoh apabila bertanding dihampir semua kerusi pilihan raya 222 kerusi. Bukan hanya cakap saja nak tukar kerajaan tetapi bertanding tak pernah cukup sejak sekian lam. Lawan dahulu baru tahu. Sekarang ni bertanding atas padang yang sama jadi apalah nak takut.
 
3) Bagi SMM yang masih ahlinya sedang melanjutkan pelajaran di IPTA/S. sudah-sudahlah tu. Taatkan pengajian. Selepas tamat buat keputusan nak bertanding pilihan raya maka buatlah..mana tahu parti yang disokong sebelum ini bagi kerusi pilihan raya. Kan rezeki namanya jadi calon wakil rakyat.

05 November 2011

Abdul Aziz perlu berhenti pensyarah jika mahu berpolitik - Khaled Nordin

JOHOR BAHRU 5 Nov. - Pensyarah undang-undang Universiti Islam Antarabangsa Malaysia (UIAM), Prof. Dr. Abdul Aziz Bari dinasihat meletakkan jawatan sebagai pensyarah jika benar-benar mahu bercakap di atas pentas politik dan tidak perlu menunggu tindakan daripada universiti tersebut.

Menteri Pengajian Tinggi, Datuk Seri Mohamed Khaled Nordin berkata, universiti adalah institusi yang mengutamakan pencapaian akademik dan perlu berada dalam keadaan neutral demi mencapai matlamat menjayakan bidang pendidikan.

"Saya menasihatkan Abdul Aziz Bari berhenti menjadi pensyarah kalau mahu memilih pentas politik. Jika sudah menyertai ceramah politik yang mengandungi fitnah, tidak perlu menunggu tindakan daripada UIAM lagi.

"Sebaiknya dia terus berhenti dan menyertai parti yang disokong," katanya kepada pemberita selepas pertandingan bola keranjang Persatuan Persaudaraan Kristian Visi Johor Bahru di sini hari ini.

Mohamed Khaled yang juga Ahli Parlimen Pasir Gudang berkata, beliau sedar Abdul Aziz memasuki kawasannya dan menyampaikan ceramah di Taman Saujana dekat sini malam tadi tetapi yakin penduduk tidak akan termakan dengan perkara yang disampaikan.

Tambahnya, antara yang hadir adalah ahli UMNO Pasir Gudang sendiri yang mahu mendengar hujah profesor itu yang kini dalam siasatan UIAM berikutan kenyataannya mempertikaikan titah Sultan Selangor berhubung pemeriksaan Jabatan Agama Islam Selangor (JAIS) ke atas sebuah gereja di Petaling Jaya, baru-baru ini. - Utusan

ULASAN

1) Saya sejak menjadi pemimpin mahasiswa (Presiden MPP tahun 2000) malah pernah menganggotai pun BBMN dah kenal siapa Aziz Bari ni. Cara pemikiran dan stand politiknya dah amat jelas dikaetahui ketika itu.

2) Benarkah ia atas kebebasan akademiknya dia bercakap? itu alasan mengelirukan semua pihak. bacalah semua tulisan Aziz Bari atau kemunculannya di dalam program pembangkang semua amat jelas sekali siapa dirinya.

3) saya dari awal lagi  menyatakan. Kalau dah minat sangat jadi orang politik letak jawatan sahaja lah. Beri tumpuan kepada politik. tak payah berlagak orang akademik macam wakil rakyat. dah bekerja dengan Kerajaan tapi tak cukup-cukup hentam kerajaan. Sama juga mengkritik Sultan Selangor Negeri tempat dia mengajar dan duduk. kalau rasa tidak puas hati janganlah terbuka begitu sekali, sehingga memberi tafsiran pelbagai.

30 October 2011

Dimana Kedudukan Musuh sekarang?

Dimanakah kedudukan operasi musuh negara sekarang? mungkin anda bijak menilainya.

Pertama - Penjajahan melalui perang psikologi dengan mempengaruhi pemikiran penduduk sesebuah negara bahawa kehidupan mereka sedang diganggu bibit kecelaruan, ketidakteraturan dan keganasan di dalam negara. Matlamat supaya rakyat rasa tidak selamat.

Kedua - melemahkan keupayaan kuasa mengawal pemerintah yang dipilih dan diberi mandat oleh rakyatnya untuk memerintah. Pemerintah diberi persepsi buruk walau sedaya upaya melakukan kebaikan untuk rakyatnya.

Ketiga- Mencabar Perlembagaan dan undang-undang bertulis negara termasuk pihak yang menjadi penjaga institusi itu seperti badan kehakiman, pasukan penjaga keamanan, jentera pentadbiran dan institusi pembuat Perlembagaan dan perundangan seperti dalam konteks Malaysia adalah Dewan Negara, Dewan Rakyat dan Dewan Undangan Negeri. Matlamatnya hancurkan kredibiliti.

Keempat - Semaikan rasa takut bertindak kepada setiap anggota pasukan keamanan. Polis akan takut bertindak terhadap penjenayah, menangkap mereka yang melakukan kesalahan. Pasukan keselamatan merasa serba salah.

Kelima- Provokasi terhadap pemerintah supaya pemerintah bertindak balas dengan keras. Apabila tindakan keras diambil, pasukan keselamatan enggan mempertahankannya, institusi yang lemah dan jentera institusi yang tidak lagi memihak pemerintah menjurus kepada satu keadaan anarki. Ketika itulah propaganda besar-besaran akan dilancarkan supaya kuasa alternatif dicari dan diberi kuasa.

29 October 2011

Culaan Ke arah kemenangan


Kaedah yang mungkin membantu para pencula dalam PRU13 akan datang. Mungkin angka telah diperolehi oleh pihak tertentu. Saya gambarkan sebagai kaedah 4T.



i.) Tawan dan Tahan (T&T)
Tumpu kawasan yang dah sedia menang. Mempertahankan kemenangan


ii.) Tawan dan Ambil (T&A)
Tawan semula kawasan yang dulu pernah menang dan rasa boleh menang semula dalam PRU13


iii.) Tawan dan Rampas (T&R)
Tawan kawasan yang tidak pernah menang tetapi boleh dirasakan menang sehingga 70 peratus sokongan.


iv.) Tinggal Terus (T&T)
Tidak perlu menawan kawasan yang jelas 'HITAM" dan memang tidak boleh menang.

15 October 2011

Akar Umbi dan wakil rakyat semula jadi!

1.    PRU-13 semakin hampir. semakin sibuk parti politik mengatur strategi menawan rakyat. Pengundi yang dinamakan "akar umbi' nampak semakin penting. Ramailah juga wakil-wakil rakyat mula bekerja dan sedar. Rakyat Didahulukan, Pencapaian di Utamakan. Apa perkara yang didahulukan kepada rakyat dan yang dicapai tentulah wakil rakyat masing-masing tahu kerja mereka.

2.    Yang melobi menjadi calon, nak kekal jadi calon, atau apa-apalah yang disebut sebagai 'winnable candidate' bolehlah merangka usaha berbakti kepada rakyat. Banyakkan 'walk about' atau datang dari rumah ke rumah. Paling kurang ialah menyediakan profail diri sebagai calon kepada agensi pencadang calon seperti Polis SB, MIO, Kemas, BTN, JASA atau 'think tank ' pihak-pihak tertentu. 

3.     Jadi tidaklah salah bagi penulis memberikan tips kepada pihak-pihak yang menyertai pilihan raya ini. 

i.)   Tumpu kawasan yang dah sedia menang  bagi elak dari kalah.
ii)    Tawan semula kawasan yang dulu pernah menang dan rasa boleh menang semula dalam PRU13
iii)   mencuba menawan kawasan yang tidak pernah menang tetapi boleh dirasakan menang
iv). tidak payah mimpi nak tawan kawasan yang 'HITAM" dan memang tidak boleh menang. Jangan buang masa dan wang ringgit.

4.     Amalan turun padang melawat kawasan ini amat baik. tidak kiralah nak jalan kaki ke, naik bas ke, teksi ke, helicopter ke, berbasikal ke...atau apa yang disebut 'merasai denyut nadi rakyat' seperti menoreh getah, turun sawah, menangkap ikan di laut dan lain-lain lagi. Hal-hal begini tiadalah menghairankan bagi wakil rakyat yang dilahirkan sebagai pemimpin SEMULA JADI. mereka tahu apa nak buat. 

5.     Bagi wakil rakyat semulajadi mereka tahu sasaran mereka. Biarlah sedikit yang datang mendengar kata-katanya asalnya sasaran yang datang adalah memang 'akar umbi' yang memang berada di kawasan yang dilawatinya. Daripada berduyun-duyun dengan mengangkat orang luar meramaikan majlis (kadang-kadang terpaksa angkat mahasiswa universiti atau pelajar sekolah) tentulah lebih baik bertemu dengan 5 orang penduduk lokal dalam sesuatu kawasan. Berjumpa dengan sasaran yang tepat tentu boleh mencipta sesuatu.



6.     Wakil rakyat semula jadi ini sifatnya mereka sangat kuat di AKAR UMBI. ada parti atau tiada parti wakil rakyat seperti ini tetap kuat dan kukuh. mereka tidak berlakon sebagai wakil rakyat tetapi sifat semula jadi sebagai pemimpin yang sentiasa membantu rakyatnya menjadikan rakyat sentiasa memujanya. Ramai ke wakil rakyat seperti ini lagi? 

7.      Wakil rakyat semula jadi adalah wakil rakyat pencetus!...mereka tidak perlu terikat dengan sesiapa yang membebani mereka. Nak OK, Tak NAK pun OK, mereka yang menentukan hala tuju. bergerak saja mereka ke kiri atau ke kanan ia memberi kesan kepada sesebuah parti. itulah hebatnya penangan wakil rakyat semulajadi.




09 October 2011

Bajet 2012 – Bajet untuk semua

Ketika Pakatan Rakyat melancarkan Belanjawan Bayangan 2012nya pada 4 Oktober lalu saya tersenyum sinis dengan pengumuman RM220 bilionnya. Sindiran Tun M tentu lebih pedas “Senang bila mahu belanja duit yang kita tidak ada.” Seperti Buku Jingga, tak tahu sumber dari mana tapi cakap besar mengenai cara mana nak menunaikan janjinya.


Inilah taktik populis Anwar dan sekutu PR. Cakap tak serupa bikin. Yang penting Glamor dulu capai belum tentu. PR umum dahulu Belanjawan bayangannya, jadi bila ada yang serupa dia pun cakap “itulah BN dah tiru bajet kita”. Orang-orang PR ini tak ada otak ke ingat buat Bajet sehari dua.


Berbeza dengan Bajet 2012 yang di umumkan kerajaan dengan angka peruntukan Bajet 2012 sebanyak RM232.8 tentulah lebih realitik dengan kemampuan kerajaan. Perdana Menteri, Dato’ Sri Mohd Najib Tun Razak yang juga menteri kewangan telah membentangkan bajet yang "luar biasa" kerana rakyat Malaysia pelbagai lapisan termasuk, yang berada di desa, bandar, murid sekolah dan rakyat pelbagai agama dan warna kulit mendapat manfaat daripada bajet 2012.


Kenaikan gaji 1.2 juta kakitangan awam antara RM80 dan RM320, tambahan bonus setengah bulan gaji, RM500 untuk pesara dan skim baru guru adalah antara hadiah istimewa buat sektor awam. Paling mengesankan ialah ialah sumbangan RM500 untuk isi rumah berpendapatan RM3,000 ke bawah, pendidikan sekolah rendah dan menengah percuma serta bantuan RM100 untuk murid tahun satu hingga pelajar tingkatan lima. Begitu juga dengan imbuhan RM3,000 kepada setiap bekas anggota, duda dan balu polis khas serta polis tambahan zaman darurat dan program khas 175,000 bekas tentera yang tidak layak menerima pencen. Berbeza dengan pemimpin pembangkang menghina jasa pasukan keselamatan.


Bajet ini nampaknya memberi kekhuatiran kepada Anwar dan sekutunya apabila mengatakan Belanjawan 2012 ini tidak realistik. Jika rakyat Malaysia pelbagai lapisan termasuk, yang berada di desa, bandar, murid sekolah dan rakyat pelbagai agama dan warna kulit mendapat manfaat daripada bajet 2012 apa lagi yang dimahukan oleh Anwar dan sekutunya?


Jika mengambilkira apa yang dijanjikan oleh manifesto PR dalam pilihanraya lalu dan juga Buku Jingga itu banyak lagi yang tidak dapat ditunaikan oleh PR. Masih ingat...


1.) Bantuan RM100 yang dijanjikan kepada warga emas sebelum ini belum mampu dilaksanakan.


2.) Jika diamati, kerajaan DAP Pulau Pinang pun gagal menunaikan janji untuk memberi pendapatan isi rumah sebanyak RM6,000 sebulan dalam Pilihan Raya Umum (PRU) ke-12.
3.) Bagaimana pula dengan janji Kerajaan DAP Pulau Pinang untuk menghapuskan Tol Sungai Nyior dan Tol Jambatan Pulau Pinang dalam manifesto PRU-12. Setelah mendapat kuasa, janji itu tidak ditunaikan.


Benarlah kata Tun Abdullah, kerja pembangkang ni membangkang saja sepatutnya mereka memberi kerjasama kepada Bajet yang baik untuk rakyat.

25 April 2011

Ukur Baju di Badan Sendiri

1.) Selepas saja pilihan raya DUN Sarawak pelbagai pihak mengulas lanjur mengenai pencapaian parti masing-masing. Ada yang kata pencapaian bagus, ada yang kata kurang bagus dan tidak kurang juga kalah dengan teruknya.

2). Apapun rakyat telah membuat pilihan mereka. Rakyat telah memilih wakil rakyat dan parti yang mereka mahu. Jadi tidak perlulah menyalahkan rakyat.

3) Penulis cuma memberi tip seperti berikut:

3.1) Ukurlah kemampuan diri selepas menang atau kalah. Janganlah menyalahkan orang lain selagi parti sendiri tidak bagus pencapaiannya. Dah kalah buat cara kalah. Parti orang lain dah menang besar. itu maksudnya wakil rakyat dan parti mereka buat kerja. "Rezeki Secupak tidak akan jadi segantang" jika itulah setakat usaha yang mereka buat.

3.2) Memahami apa itu 'perkongsian'. Jika berkongsi bermakna harus menghormati rakan-rakan dalam perjuangan.Jangan hentam kawan dalam media wal hal perkara boleh dibawa dalam perbincangan parti.Tidakkah kita terfikir disesuatu tempat itu terdapat kaum lebih majoriti tetapi selepas adanya  perkongsian kuasa maka diberikan kerusi itu kepada rakan seperjuangan.

 3.3) memahami strategi- Kukuhkan kedudukan di kawasan menang, merampas semula yang kalah, dan
 berusaha setakat yang boleh di kawasan tegar lawan. Jangan buang masa.

17 April 2011

BN Kekalkan Majoriri 2/3 Sarawak

Keputusan keseluruhannya, BN memenangi 55 kerusi, DAP (12), PKR (3) dan Bebas (1). Keputusan itu menunjukkan BN kehilangan lapan kerusi, berbanding 63 kerusi yang dimenanginya pada 2006.

DAP menambah enam kerusi kepada 12 kerusi, manakala PKR juga menambah satu kerusi menjadi tiga. DAP dan PKR juga menyapu bersih semua lima kerusi di Kuching. Jumlah pemilih keluar mengundi ialah 70 peratus.

Menurut Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR), BN mendapat undi terbanyak dengan 372,379 undi, diikuti DAP (134,847), Snap (15,663), PKR (117,100), PAS (9,719), PCM (2,895) dan Bebas (20,064). Manakala seramai 71 calon telah hilang wang deposit.

Penulis sudah mengagak sesuatu akan berlaku di kawasan bandar. ia sudah diterjemahkan dalam peti undi sehingga BN tewas termasuk Presiden SUPP Tan Sri George Chan. Komponen BN yang mempunyai majoriti di kawasan masing-masing seharusnya bekerja kuat untuk meraih sokongan semula.

Bagi BN pula tumpukan kepada semua kerusi yang menang dahulu. Yang kalah berikan pengajaran. pengundi di sana sudah membuat pilihan mereka. Jangan terperangkap dengan permainan tarik undi dengan pelbagai pihak.

15 April 2011

Peluang Rakyat Sarawak Buat Pilihan

Tinggal lagi beberapa jam untuk berakhirnya tempoh kempen pilihanraya Negeri Sarawak. Semoga rakyat Sarawak dapat membuat pilhan yang tepat menentukan kerajaan yang telah terbukti membangunkan Negeri Sarawak.

04 February 2011

Gelombang Tenang

Barisan Nasional menang lagi di Tenang. Nampak Gelombang Biru DUN Galas (Kelantan), Parlimen Batu Sapi (Sabah), Parlimen Hulu Selangor (Selangor) dan DUN Bagan Pinang (Negeri Sembilan) dan DUN Batang Air (Sarawak) berterusan di Tenang. Pertambahan 1,215 undi majoriti (daripada majoriti 2492 undi pada 2008 ) yang diperoleh Barisan Nasional (BN) dalam Pilihan Raya Kecil Dewan Undangan Negeri (DUN) Tenang jelas membuktikan penolakan rakyat terhadap pakatan pembangkang, khususnya Pas.

Di enam kawasan yang jumlah pengundinya antara 80 dan 99 peratus orang Melayu, iaitu Felda Tenang (98.5 peratus), Felda Chemplak (99 peratus), Felda Chemplak Barat (95 peratus), Kampung Redong (99 peratus), Sawah Baru (99 peratus) dan Pekan Ayer Panas (81 peratus), jumlah undi untuk BN meningkat ketara.

Apakah ini cerita gelombang ini akan berterusan di Merlimau Melaka? marilah kita saksikan. Sebab tidak kurang juga angkuh dan sombong pihak pembangkang berkata mereka mampu menang dan merampas kerusi dalam pilihanraya. Jika kerusi DUN Klang akan ada pilihan raya. maka kita akan dapat ukuran sebenar di Selangor. Nantikan saja. Kerana kita hanya sebagai pemerhati.