04 August 2010

Bagusnya guru dibenarkan berpolitik

Kerajaan telah mengumumkan bermula 1 Ogos ini, pegawai pendidikan perkhidmatan siswazah Gred DG41 hingga DG48 akan dibenarkan melibatkan diri dalam politik.sejak sekian lama menunggu akhirnya hasrat para guru yang memang terlibat dengan politik ditunaikan. Jangan pula bila dibenarkan tugas guru diabaikan. Hari ini tersenyumlah guru yang terlibat politik sama ada dari parti UMNO, PAS, DAP, PKR dan lain-lain lagi.

Pelbagai pandangan diterima ada yang bersetuju ada yang tidak. Tapi tidak mengapalah keputusan telah dibuat tentu ada manfaatnya. Kalau dulu semua guru senyap-senyap memberi sokongan terlibat dengan program parti. Sekarang sudah boleh dibuat secara terbuka tanpa ada sekatan. Namun apa yang diharapkan guru yang terlibat politik tidak menyalahgunakan kedudukan mereka.

Dari satu segi baguslah jika terang-terangan, jelas dan nampak siapa guru yang memang aktif politik tu.Tiadalah lagi kita tertanya-tanya dan mendengar desas desus. Tahulah siapa cikgu UMNO, PAS, DAP, PKR dan parti mana-mana. Tahulah mahu buat macam manakan.

Cuma kalau nak beri semua pegawai kerajaan terlibat politik perlu dikaji secara mendalam kesannya. Jangan terburu-buru.

No comments:

Post a Comment